Sercem i duszą każdego roweru jest jego rama. Dobrze dobrana rama sprawia większą radość z jazdy. Rama może być lekka, sztywna, ale też i wytrzymała. To dzięki jej wielkości i wadze jesteś w stanie łatwiej pokonać większe podjazdy, szybciej nabierać prędkości lub jeździć po zróżnicowanym terenie. Każda rama składa się z czterech kluczowych elementów, które wpływają na jej wydajność i jakość - projekt, materiały, wykonanie i testowanie. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na następujące kwestie:
Koncepcja, projektowanie, prototypy i testowanie roweru oraz jakość użytych materiałów, a komfort jazdy.
Od koncepcji, po testy i końcowe poprawki
Tanie rowery mają tanie ramy - wyposażone są w nie zarówno rowery damskie, jak i męskie. Na pierwszy rzut oka niewprawne oko nie widzi dużej różnicy pomiędzy droższą, a tańszą ramą - obie zdają się wyglądać tak samo. Dopiero próbna jazda przekona Cię o tym, że różnica jest i to bardzo odczuwalna. W przeprowadzonej dla pewnego polskiego sklepu ankiecie, aż 92% ankietowanych (z 200 osób biorących udział w ankiecie) poczuło różnicę między wysokiej jakości ramą a tanią, nawet jeśli nie miały doświadczenia w jeździe na rowerze - wcześniej nie podano im, który rower jest tańszy, a który droższy.
W przypadku dobrze wykonanej ramy badana jest koncepcja, a następnie potem tworzy się różne prototypy. W dalszej części prototypowe rowery są testowane w laboratorium, aby później przejść pełną próbę na świeżym powietrzu przez doświadczonych rowerzystów. Opinia każdego z nich jest cenna i brana pod uwagę, dzięki czemu wprowadzane są dalsze zmiany, poprawiające rower, które ostatecznie wpływają na komfort i satysfakcję z jazdy.
Jakość użytych materiałów
Jakość, jak i rodzaj użytych materiałów w rowerach jest różny. Na przykład ramy aluminiowe są dostępne w różnych klasach handlowych i produkowane są różnymi metodami. Lepiej wykonane ramy są sztywniejsze, lżejsze i mają dłuższą żywotność. Lepsze aluminiowe ramy w rowerach szosowych i miejskich często łączy się z widelcami z włókna węglowego, aby zapewnić wygodniejszą jazdę z przodu.
Włókno węglowe jest teraz preferowanym materiałem wykorzystywanym w produkcji ramy rowerowej. Projektanci i inżynierowie mogą tworzyć ramy, które są lekkie, ale sztywne w obszarach przenoszenia mocy i zgodne w obszarach komfortu rowerzysty. Mogą nawet kształtować ramę, aby zapewnić doskonałą aerodynamikę. Ramy z włókna węglowego były kiedyś zarezerwowane dla zawodowców, ale obecnie mogą się nimi cieszyć również entuzjaści jazdy na czterech kółkach.
Najlepsze ramy na świecie są zwieńczeniem wyższości projektu, użytych materiałów, produkcji i testowania – zarówno w laboratorium, jak i w rzeczywistych warunkach jazdy. Producenci, którzy wyróżniają się we wszystkich czterech aspektach, tworzą rowery, którymi jeździ się lepiej niż innymi. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić komponenty roweru (np. biegi, tarcze hamulcowe, czy amortyzatory), ale zmiana ramy to już kosztowna decyzja. Dlatego dużo lepiej i taniej jest kupić rower z właściwym wyposażeniem i ramą, niż potem decydować się na jakiekolwiek zmiany.