Kampanie społeczne, obok których nie można przejść obojętnie

0

Dzisiejszy świat zdominowany jest przez obraz. Doznania wzrokowe atakują nas niemalże wszędzie – usiłując zachęcić do zakupu danego produktu, nabycia usługi czy zaszczepienia świadomości marki w umyśle odbiorcy. W natłoku tak wielu bodźców giną czasem te, które niosą za sobą najistotniejsze przesłanie, a których celem nie jest sprzedaż, lecz edukacja i uświadomienie problemu. Kampanie społeczne, bo o nich mowa, zwracają uwagę na kwestie, obok których nikt nie powinien przejść obojętnie. Oto kilka najbardziej poruszających, refleksyjnych i znaczących przedsięwzięć, które powinien znać każdy!

Volkswagen: Eyes on the road

Szokująca kampania firmy Volkswagen, jak nietrudno zgadnąć, dotyka problemu korzystania z telefonów komórkowych podczas prowadzenia samochodu. Temat teoretycznie oczywisty – kto bowiem nie zgodzi się, że SMS-owanie w trakcie jazdy nie jest bezpieczne. Kampania przybrała jednak dość nietypową formę. Podczas kinowych reklam widzowie ujrzeli całkiem niepozorny obrazek – kierownicę i  pustą jezdnię. To, co wydarzyło się w ułamku sekundy, uświadomiło im jednak, że na drodze istotna jest każda sekunda. Kampania „Eyes on the road” to mocny i zapadający w pamięć przekaz, nawołujący kierowców do odpowiedzialności i obrazujący, jak tragiczne skutki może nieść wpatrywanie się w ekran telefonu podczas jazdy.

Missing Type

To najtańszy i najlepszy lek, który ma każdy z nas, ale wciąż niechętnie się nim dzielimy. Choć wszyscy wiemy, jak potrzebna jest krew, niewiele osób decyduje się na jej ofiarowanie. Mity na temat krwiodawstwa wciąż krążące w społeczeństwie, zdają się skutecznie odstraszać przed podjęciem tej niezwykle istotnej decyzji. Tymczasem statystycznie 1 na 10 pacjentów w szpitalu potrzebuje transfuzji krwi.

W ramach kampanii Missing Type z nazw wielu światowych marek zniknęły litery A, B oraz O, symbolizujące poszczególne grupy krwi. Przedsięwzięcie miało na celu zwrócenie uwagi na niezwykle istotny obecnie problem – spadek liczby dawców krwi. Tytuły czasopism, nazwy firm czy ulic pozbawione wspomnianych liter w imponujący sposób obrazują społeczną solidarność w obliczu tak istotnej kwestii, dotyczącej każdego z nas.

The most provocative fashion show ever

The Survivors Trust to organizacja oferująca szeroki zakres wsparcia dla osób, które doświadczyły przemocy seksualnej. W ramach akcji „The most provocative fashion show ever”, zorganizowano pokaz mody, serwując uczestnikom kolekcję ubrań, które miały na sobie ofiary przemocy seksualnej. Pokaz reklamowano jako „najbardziej uwodzicielski i erotyczny w historii”, jednak jego przebieg mocno zadziwił zdezorientowanych gości. Na wybiegu królowały bowiem sportowe dresy, luźne t-shirty czy jeansy – ubiór, który trudno nazwać nadzwyczajnym czy prowokującym. Celem akcji było uświadomienie jak krzywdzące dla kobiet są wszelkie próby usprawiedliwiania gwałtu i zrzucania odpowiedzialności ze sprawcy. „The most provocative fashion show ever” to bez wątpienia nie Fashion Week, lecz poruszająca kampania, walcząca z krzywdzącymi i wciąż powielanymi opiniami.

Women acknowledged

Kampania społeczna ma na celu zwrócenie uwagi na stereotypowe myślenie o kobietach w miejscu pracy. Firma PPS postanowiła sprzeciwić się uprzedzeniom i przypisywaniu kobietom pewnych cech. W ramach akcji w mediach społecznościowych oraz prasie pojawiły się plakaty, głoszące kontrowersyjnie brzmiące hasła, takie jak: „Lubi się kłócić…”, „Dużo gada” czy „Dba o twoje pieniądze”. Twórcy akcji jako jej główny cel obrali bowiem zmotywowanie kobiet do pokonania szklanego sufitu i walki o sprawiedliwe traktowanie – wolne od stygmatyzacji, uprzedzeń i stereotypów.

https://www.vogue.pl/a/jak-gadatliwe-i-infantylne-kobiety-staly-sie-bohaterkami-kampanii
https://www.vogue.pl/a/jak-gadatliwe-i-infantylne-kobiety-staly-sie-bohaterkami-kampanii

Naga prawda o nagości

Kanon piękna kreowany dziś przez media, stawia przed kobietami niemożliwe do osiągnięcia ideały. Choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, środki masowego przekazu wpływają tym samym na naszą samoocenę i popychają w stronę niedoścignionych wzorców. Niezwykle łatwo stracić zdrowy rozsądek i zapomnieć, że przedstawiana przez nie rzeczywistość jest silnie zniekształcona i nieustannie koloryzowana. Magazyn Women’s Health stworzył z tej okazji wyjątkową sesję, ukazującą kobiety silne, niezależne i pełne akceptacji dla swojego ciała. Akcja „Naga prawda o nagości” choć nie stawia na wyszukane środki, w prosty i trafny sposób zwraca uwagę na problem negatywnego stosunku do własnego ciała i zachęca wszystkie kobiety do akceptacji swoich wad, przypominając jednocześnie, że każda z nas je ma!

https://www.press.pl/tresc/54410,—naga-prawda-o-nagosci—-we-wrzesniowym—-women–

 

Studentka Dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim.

Zostaw komentarz


CAPTCHA Image
Reload Image