0

Rewolucje w brzuchu? Może to nie to, co myślisz…

Na zlecenie Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości agencja badawcza IQS  przeprowadziła badania, z których wynika, że 45% Polek zdaje sobie sprawę, z tego, że jednym z objawów raka jajnika są objawy gastryczne, lecz ignoruje ten fakt zdecydowanie za często. Badanie te potwierdzają, iż “większość kobiet mimo nawracających problemów ze strony układu pokarmowego nie konsultuje ich z lekarzem. Co dziesiąta uważa, że lekarze bagatelizują takie dolegliwości. Powszechność objawów gastrycznych, łatwy dostęp do leków bez recepty reklamowanych na te dolegliwości mogą uśpić czujność, sprawić, że kobiety nie widzą potrzeby głębszej diagnostyki tego typu problemów. Kobiety, które zgłaszają lekarzowi te objawy najczęściej udają się do internisty”.

W związku z tym, że wiedza na temat roli genów BRCA w powstawaniu nowotworów ginekologicznych jest wciąż bardzo niska, Organizacja Kwiat Kobiecości od 16 października rozpoczęła kolejną odsłonę ogólnopolskiej społecznej kampanii „Diagnostyka Jajnika”. Kampania organizowana jest po raz czwarty, a w tym roku jej ambasadorką została znana polska restauratorka i osobowość telewizyjna – Magda Gessler.

„Nie bez przyczyny postanowiłyśmy zaprosić Panią Magdę, która nierozłącznie kojarzy się z żywieniem” – mówi Ida Karpińska, Prezes Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. “W tym roku chcemy zwrócić uwagę kobiet na objawy raka jajnika, łudząco podobne do problemów gastrycznych. Nie każdy jest świadomy, że objawy takie jak: nudności, wymioty i powracające wzdęcia, mogą być także przejawami choroby ginekologicznej”.

Photo: Katarzyna Gołąbska

 

„Na raka jajnika co roku w Polsce zapada ok. 3500 kobiet. Jest to bardzo niebezpieczny przeciwnik, gdyż u około 70% chorych, nowotwór jest rozpoznawany w zaawansowanym stadium, czyli na etapie pojawienia się przerzutów do miejsc oddalonych od jajnika. Zazwyczaj są to narządy zlokalizowane w jamie brzusznej i dlatego część objawów może sugerować schorzenie przewodu pokarmowego” – mówi Prof. dr hab. n. med. Mariusz Bidziński, ginekolog, onkolog oraz ekspert kampanii „Diagnostyka Jajnika”.

Dlatego celem kampanii jest nawoływanie kobiet w każdym wieku, żeby oprócz cytologii pamiętały również o dopochwowym USG, dzięki któremu można wykryć zmiany na jajnikach. Nowotwór jajnika jest trudny do wykrycia, trudno mu przeciwdziałać, jednak nie ma nic gorszego niż bezczynność, dlatego tegoroczna odsłona kampanii ma na celu wzbudzić w kobietach nawyk dokładnej obserwacji ciała i reagowania na sygnały, które daje organizm.

Photo: Borys Synak & Sebastian Dziechciarz
Postprodukcja: color workz

 

CYKL DNI OTWARTYCH W PLACÓWKACH MEDYCZNYCH W CAŁEJ POLSCE I BEZPŁATNE BADANIA BRCA1

 

W czasie trwania kampanii kobiety z całej Polski będą mogły skorzystać z DARMOWYCH badań USG przezpochwowych.

Placówki medyczne, które włączyły się w akcje to:

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. NMP w Częstochowie,

Szpital Specjalistyczny im. Henryka Klimontowicza w Gorlicach, Poradnia Ginekologiczno-Położnicza,

Regionalny Szpital Specjalistyczny im. dr. Wł. Biegańskiego w Grudziądzu,

Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach,

Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie,

Klinika Ginekologii, Ginekologii Onkologicznej i Położnictwa, Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej w Starachowicach,

Grupa Medyczna Grupa Medyczna Vertimed +,

Szpital Specjalistyczny im. Świętej Rodziny SPZOZ w Warszawie,

Szpital Specjalistyczny św. Zofii/Centrum Medyczne „Żelazna, Instytut Matki i Dziecka, Klinika Położnictwa i Ginekologii,

Szpital Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie,

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Lekarska SANUS w Zabrzu.

Photo: Katarzyna Gołąbska

Planowana liczba wykonanych USG: 1300. Każda kobieta, która wykona USG przezpochwowe w ramach kampanii otrzyma upominek. Fundatorem prezentów są: AA Intymna, BANDI Cosmetics, Delia Cosmetics, Nutricia Medyczna, Prouvé, Sylveco, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. – marka Bella, Victoria Cymes.

Zostaw komentarz


CAPTCHA Image
Reload Image