Jak zachować piękny wygląd skóry, włosów i paznokci za pomocą diety?

0

Która z nas nie marzy o pięknej cerze? Gęstych i lśniących włosach? Twardych i zdrowych paznokciach? Każdego dnia nasze naturalne piękno jest atakowane przez różnych sabotażystów takich jak: promieniowanie UV, toksyny w jedzeniu, zmiany temperatury, wiatr, zanieczyszczone powietrze, stres. Niestety, nie jesteś w stanie odciąć się od czynników zewnętrznych wpływających na Twój wygląd natomiast możesz zadbać już od dziś o swoją urodę od wewnątrz. By wpłynąć świadomie na poprawę swojego kobiecego piękna powinnaś pozbyć się wrogów wdzięku ze swojej diety. Są to pokarmy, które szkodzą twojej cerze, włosom, paznokciom, masie ciała oraz dobremu nastrojowi. Spożywanie ich wpływa na pojawiające się stany zapalne, problemy trawienne, pogarszają Twoje samopoczucie mimo, iż z pozoru mogą smakować wspaniale.

Wrogowie naszej zdrowej próżności

Cukier jest jedną z przyczyn powstawania w ciele zaawansowanych produktów glikacji białek powodujących rozkład kolagenu. Ogranicz zatem spożywanie cukru dodanego do różnych produktów  jak i gotowej dosłodzonej żywności spowolniając tym samym tempo starzenia się skóry.

Napoje gazowane – jedna puszka takiego napoju może zawierać, aż 10 łyżeczek rafinowanego cukru, który sprzyja starzeniu. Dietetyczna cola też nie jest dobrym rozwiązaniem. Napój taki zawiera mnóstwo sztucznych słodzików, które mogą wpłynąć na Twój metabolizm, a tym samym sprawić, że zaczniesz przybierać na wadze. Napoje te zwierają również fosforany, które wpływają na wiotczenie skóry.

Smażone potrawy – oleje, które zostały podgrzane do wysokich temperatur w celu smażenia, stają się źródłem wolnych rodników, które wpływają na uszkodzenie komórek Twojego ciała.

Tłuszcze trans – tłuszcze te kojarzone są z otyłością, stanami zapalnymi, podwyższonym poziomem cholesterolu oraz zaburzeniami hormonalnymi. Zatem omijaj produkty, które w składzie zawierają te tłuszcze.

Nabiał i popularne produkty nabiałowe powstałe z mleka pochodzącego od krów z hodowli przemysłowej zawierają antybiotyki i sztucznie dodane hormony, które powodują skok insuliny w organizmie, a to prowadzi do powstania zmian i stanów zapalnych skóry.

Żywność w opakowanych z bisfenolem A – substancja ta zaburza gospodarkę hormonalną tym samym wpływa negatywie na urodę. Zrezygnuj albo ogranicz spożycie produktów, które mają kontakt z tą substancją i wybierz świeże potrawy.

Żywność przetworzona to źródło konserwantów, chemicznych dodatków, sztucznych barwników, aromatów, uboga w naturalne upiększające składniki. Pokarmy te są przyczyną stanów zapalnych oraz obciążają organizm wolnymi rodnikami. Wiele przetworzonych produktów ma wysoki indeks glikemiczny co wpływa na gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi po ich spożyciu, a to przyczynia się do powstawania zmarszczek, trądziku i zaburzeń równowagi hormonalnej.

Alkohol nie służy urodzie ponieważ zaburza równowagę hormonalną i jest obciążeniem dla wątroby- organu ważnego między innymi dla zdrowej cery. Nadmierne spożywanie alkoholu prowadzi do szarzenia skóry lub pękania naczynek krwionośnych. Jeśli postanowisz spożywać alkohol pij go z umiarem!

 

Niezbędniki zdrowej skóry, włosów i paznokci

Witamina A – witamina uczestnicząca w odnowie, naprawie oraz produkcji nowych komórek skóry, błon biologicznych i tkanek. Źródłem tego składnika są: bataty, botwina, dynia, jarmuż, marchew, sałata rzymska, szpinak.

Witamina B1 – wspomaga układ odpornościowy, nerwowy oraz ważna przy wytwarzaniu energii. Źródłem tej witaminy są: brukselka, czarna fasola, groszek, nasiona słonecznika, orzechy, soczewica.

Witamina B2 – wspomaga rozmnażanie i wzrost komórek. Źródłem tej witaminy są: grzyby, jaja od kur z wolnego wybiegu, szpinak.

Witamina B3 –  witamina niezbędna do naprawy DNA oraz nawilżania skóry. Źródła tego składnika: dziki łosoś, groszek, sardynki, szparagi.

Witamina B5 – sprawia, że włosy są mocne, a ich naturalny kolor jest intensywny. Źródła tej witaminy: awokado, grzyby, jaja od kur z wolnego wybiegu, ziemniaki.

Witamina B7 – wspomaga zdrowie włosów i paznokci . Źródła tej witaminy: awokado, botwina, dziki łosoś, jaja od kur z wolnego wybiegu, migdały, rośliny strączkowe.

Witamina B9 – wspomaga naprawę komórek i syntezę DNA. Źródła tego składnika: cieciorka, brukselka, kiełki, soczewica, szparagi, zielone warzywa liściaste.

Witamina B12 – ważna dla metabolizmu oraz prawidłowego poziomu energii oraz właściwego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Źródła: dziki łosoś, jaja, ostrygi, sardynki.

Witamina C – witamina niezbędna do produkcji kolagenu i elastyny, składników strukturalnych skóry, dzięki którym pozostaje ona jędrna i elastyczna. Źródła tej witaminy to: ananas, brukselka, jarmuż, kiwi, papaja, papryka czerwona, truskawki.

Witamina D – reguluje funkcje przeciwbakteryjne skóry, niezbędna dla odporności oraz właściwego poziomu energii.  Źródła: jaja, sardynki.

Witamina E – chroni przed uszkodzeniami wywoływanymi przez wolne rodniki, wspomaga nawilżenie skóry głowy oraz całego ciała. Źródła: awokado, botwina, brzoskwinie, migdały, nasiona słonecznika, oliwki, pomidory, szpinak.

Cynk – ważny składnik przy produkcji kolagenu i gojeniu tkanek. Źródła tego składnika: grzyby, cieciorka, komosa ryżowa, nasiona chia, ostrygi, orzechy pekan, pestki dyni, tahini.

Krzem – wspomaga wytrzymałość oraz elastyczność skóry włosów, istotny do wytwarzania kolagenu i mocnej tkanki łącznej. Znajdziemy go w: bananach, brązowym ryżu, czerwonej kapuście, korzeniu łopianu, ogórkach, owsie, porze, rzodkiewce, selerze.

Mangan – pomaga utrzymać zdrowie i kolor włosów, wspomaga gojenie ran. Źródła: ananas, cieciorka, owies, zielona herbata, szpinak, ziemniaki.

Siarka – pomaga utrzymać zdrowe włosy i paznokcie. Źródła: czosnek, cebula, czerwona kapusta, rzodkiewka, kakao rukola.

Selen – chroni skórę przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki oraz wspomaga elastyczność skóry. Źródła selenu: grzyby, orzechy brazylijskie, owies, woda kokosowa.

Ginergol – zmniejsza stany zapalane i działa przeciwstarzeniowo, znajdziemy go w imbirze.

Allicyna – hamuje powstawanie zmarszczek. Źródła: cebula, czosnek, pory.

Kurkumina – zmniejsza stany zapalne, łagodzi ból. Znajdziemy ją w kurkumie.

Urodowa siła

Węglowodany – zrezygnuj tylko z tych, które znajdują się na liście agresorów naszej skóry. Trzymaj się z dala od przetworzonych ziaren, chipsów, napojów gazowanych, deserów z rafinowanym cukrem- są źródłem węglowodanów prostych, które są szybko spalane poprzez co pojawia się szybko uczucie głodu i masz ochotę na więcej. Śmiało natomiast zajadaj się węglowodanami złożonymi zawartymi w warzywach (batatach, burakach, karczochach, groszku, marchewce, kukurydzy, dyni) ziarnach owsa, ziarnach prosa. Produkty te zawierają mnóstwo witamin, minerałów i błonnika.

Tłuszcze -poprawiające nasza urodę to tłuszcze roślinne (oliwa z oliwek, olej z pestek winogron, olej kokosowy) ale także tłuszcze zawarte w rybach i algach. Zwróć uwagę na spożycie kwasów omega, ponieważ organizm sam nie jest w stanie ich wytworzyć. Skup się na szukaniu źródeł kwasów omega- 3 (łosoś, sardynki, orzechy włoskie, nasiona chia, mielonych nasionach lnu).

Białka odpowiedniej jakości wpływają na gromadzenie zapasów kolagenu, elastyny i keratyny. Nasza skóra składa się w 25% z białka. Zwiększenie różnorodności białek ( jaja kur z wolnego wybiegu, dziki łosoś, sardynki, ostrygi) w diecie to najlepszy sposób, by dostarczyć organizmowi zrównoważonych dawek aminokwasów.

Pamiętaj, że zawsze i w każdym wieku powinnaś o siebie dbać, zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz. Kompleksowe podejście do swojej urody jest w stanie zdziałać naprawdę wiele. Świadomość produktów, które służą Twojej urodzie, a które nie jest Twoim orężem w walce o jak najlepszą wersję siebie na długie lata.

Współwłaścicielka poradni dietetycznej La Caloria.

Zostaw komentarz


CAPTCHA Image
Reload Image