Superfoods – czy faktycznie zasługują na swoje najzdrowsze miano?

0

Określenie „superfoods” przywędrowało do naszego kraju z zagranicy. W dosłownym tłumaczeniu nie oznacza nic innego, jak żywność o wyjątkowych właściwościach prozdrowotnych. Takie produkty spożywcze oprócz klasycznych składników muszą zawierać coś, co ma je szczególnie wyróżniać na tle pozostałej zdrowej żywności i wpływać nadzwyczaj pozytywnie na nasz organizm. Z roku na rok lista superfoods powiększa się o coraz to nowsze i bardziej egzotyczne nazwy. Ale czy naprawdę te produkty są tak “super” zdrowe i czy faktycznie zasługują na swoje miano? 

MORINGA

To roślina rosnąca głównie w Indiach. Nie bez powodu od stuleci wykorzystywana jest w ajurwedzie. Jest szczególnie bogata w przeciwutleniającą witaminę C, zawiera trzy razy więcej wapnia i dwa razy więcej białka niż mleko krowie. Dobrze sprawdza się w przypadku diet wegetariańskich, w których często brakuje tych składników. Moringa wyróżnia się tym, że wspomaga laktację u matek wcześniaków, co zostało udowodnione naukowo. Z uwagi na wysoki potencjał antyoksydacyjny roślina ta wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Jej składniki bioaktywne neutralizują wolne rodniki odpowiedzialne właśnie m.in. za rozwój raka.

JAGODY GOJI

Według chińskiej wiary owoce goji potrafią wydłużyć życie. Wierzenia te nie są bezpodstawne, ponieważ jagody w swoim składzie zawierają substancje, które chronią organizm przed powstawaniem chorób. Oprócz typowych pierwiastków, posiadają rzadko spotykany german, który poprzez uczestnictwo w produkcji interferonu, w szczególny sposób chroni przed powstawaniem nowotworów. Jagody goji to prawdziwe bomby witaminowe, które potrafią wzmocnić odporność i usprawnić pracę mózgu. Wykazano, że wysokie spożycie tych owoców może podnosić wydzielanie hormonu wzrostu, co w istotnym stopniu przyczynia się do spowolnienia procesów starzenia.

ARONIA

Nasza rodzima aronia znalazła się w zestawieniu superfoods. Dostała się na listę dzięki sporej zawartości antocyjanów – fioletowego barwnika, który jest świetnym antyoksydantem i chroni DNA komórek przed mutacjami. Jej słodki smak przyćmiewają taniny, powodujące cierpkość, ale także modulujące porost flory bakteryjnej jelita grubego i działające antynowotworowo. Aronia to także jedno z najlepszych źródeł witaminy C, wzmacniającej odporność i uszczelniającej naczynia krwionośne.

SPIRULINA

Spirulina to nic innego jak sproszkowane algi. Dodając je do koktajli czy smoothie, osiąga się ciemnozielone zabarwienie potrawy. Spirulina zawdzięcza swój kolor barwnikom – chlorofilowi i fikocyjaninie. Ta ostatnia wykazuje ochronne działanie na wątrobę, odtruwające i przeciwzapalne. Chlorofil z uwagi na swoje podobieństwo do hemoglobiny, usprawnia pracę układu krążenia, wspomaga leczenie anemii, wpływa pozytywnie na krzepliwość krwi. Spirulina jest bardzo wartościowa pod względem odżywczym, stanowi bowiem doskonałe źródło witamin z grupy B, witaminy A, E i K. Ponadto, przypisuje się jej właściwości regeneracyjne, przeciwwirusowe, przeciwalergiczne i przeciwzapalne.

ALOES

Dziko rosnący aloes najczęściej można spotkać w krajach o suchym i ciepłym klimacie. Jest pustynnym sukulentem, z którego po przekroju wypływa białawy płyn. To właśnie dzięki sokom aloes wykazuje szczególne właściwości prozdrowotne. Płyn jest bogaty w witaminy A, C, E, te z grupy B oraz w mikroelementy tj. wapń, magnez, selen, cynk i chrom.Aloes znany jest ze swoich właściwości łagodzących, często stosuje się go na oparzenia i rany. Jego sok wykazuje działanie antynowotworowe, immunomodulujące, a dzięki zawartości prostaglandyn może hamować procesy zapalne i działać przeciwbólowo. Jeden z jego polisacharydów – mannoza – znalazł zastosowanie we wspomaganiu leczenia kandydozy przewodu pokarmowego, bowiem działa jak prebiotyk i stymuluje rozwój korzystnej flory bakteryjnej jelita grubego.

NIEZWYKŁE WŁAŚCIWOŚCI?

Powyższe produkty to niewielka część super żywności. Lista jest zdecydowanie dłuższa, jednak już po przeczytaniu kilku przykładowych opisów można wywnioskować, że superfoods kryją w sobie dużo dobrego, ale… nic nadzwyczajnego. Za ich prozdrowotne właściwości najczęściej odpowiadają zawarte w nich witaminy, minerały i antyoksydanty. Te składniki występują również w znacznych ilościach w tradycyjnych produktach spożywczych, który każdy znajdzie w swojej kuchni. Tylko nieliczne z nich posiadają w swym składzie substancje rzadko spotykane a wyróżniające się swoistymi właściwościami prozdrowotnymi. Mimo wszystko warto wzbogacać swoją codzienną dietę o super żywność, żeby lepiej zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie.

Dietetyk kliniczny. Autorka licznych artykułów i szkoleń dotyczących wpływu odżywiania na zdrowie.

Zostaw komentarz


CAPTCHA Image
Reload Image