Co ludzie mówią o Tobie, kiedy wychodzisz z pokoju - jak świadomie kreować swój wizerunek?

Czy nam się to podoba czy nie, w każdej sferze życia poddawane jesteśmy ocenom, analizom, porównaniom. Nie ważne, czy idziesz na spotkanie z klientem, załatwić sprawę w urzędzie, czy po przysłowiowe bułki do sklepu - zawsze jesteś oceniana. Jak więc kreować swój wizerunek, aby był pozytywnie odbierany przez otoczenie?

POZNAJ SWOJĄ MARKĘ

Każda z nas jest swoją marką - marką osobistą. Uświadomienie sobie tego faktu ma kluczową rolę w budowaniu wizerunku, ponieważ zaczynasz patrzeć na siebie przez pryzmat innych osób. Słowa Jeffa Bezosa, najbogatszego człowieka na świcie, zawarte w tytule artykułu "Marka osobista to to, co ludzie mówią o Tobie, kiedy nie ma Cię w pokoju" są tego doskonałym podsumowaniem.

Pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz i masz na to kilka sekund! Ciężko będzie je zmienić. Może zdziwię Cię stwierdzeniem, że nie to, jak mówimy i co mówimy, lecz to, jak wyglądamy ma największy wpływ na nasz odbiór. Nasz wygląd wpływa na pierwsze wrażenie o nas w aż 55% - ponad połowie! Zanim jednak przejdziemy do kwestii ubioru zastanówmy się nad dwoma czynnikami: brzmienie i postępowanie. Silna marka osobista jest prawdziwa, odzwierciedla osobowość człowieka, to kim jest i jakie wyznaje wartości. Dbaj więc o spójność wizerunkową, niech to, co mówisz i jak się zachowujesz będzie ze sobą w ścisłej relacji. Staraj się być nie tylko ekspertem w swojej dziedzinie, ale też po prostu ciekawą kobietą, wyrażaj to, kim jesteś w interesujący sposób, wyróżnij się na rynku i w życiu.

UBIERZ MARKĘ

Jak wyglądają kobiety sukcesu? Czy któraś z nich wygląda na zaniedbaną, ma pogniecioną koszulę, potargane włosy, a może niedomalowane paznokcie? Oczywiście, że nie. Pamiętaj więc, aby dbać o swój wizerunek niezależnie od miejsca, czasu czy okoliczności. Twoja marka powinna wyrażać Twój styl, a jak mówi Iris Apfel, amerykańska bizneswomen i ikona mody: "Żeby mieć styl, musisz dowiedzieć się, kim jesteś, a to może zająć całe lata". To jak się ubierasz powinno więc być wypadkową Twojej osobowości, sylwetki oraz zajmowanego stanowiska.

Nasz strój ma kluczowe znaczenie w budowaniu wizerunku, ma on pomóc nam osiągnąć to, co sobie zaplanowałyśmy. Zasadniczo ubrania spełniają trzy funkcje: wzbudzają autorytet, przystępność lub świadczą o indywidualizmie. Musisz wyważyć proporcje między tymi trzema funkcjami, w zależności od profesji, jaką się zajmujesz. Przedszkolanka położy duży nacisk na przystępność, ale autorytet to też ogromnie ważny aspekt jej pracy. Na odwrót gdy jesteś menadżerem i zarządzasz grupą ludzi. Musisz przede wszystkim zadbać o to, by pracownicy traktowali Cię poważnie, ale bez dozy przystępności relacje interpersonalne na pewno będą utrudnione.

Jeśli zależy Ci, by wzbudzać autorytet postaw na sztywne materiały i proste kroje. Sprawdzą się doskonale: garnitury, marynarki, zapinane na guziki koszule, ołówkowe spódnice, kanciaste torby, zakryte czółenka. Wybieraj ciemne kolory - czerń, granat, fiolet, ale autorytetu doda Ci także czerwień i niebieski. Aby dodać sobie przystępności, zdejmij marynarkę. Postaw na delikatne wzory, falbanki, miękkie, lejące tkaniny, plisy, wody, buty z odkrytymi palcami. Decyduj się na jasne kolory, pastelowe, zakładaj biel, brąz, zieleń, żółć, pomarańczowy i jasnoróżowy. Jeśli chcesz wyglądać oryginalnie i zaznaczyć swój indywidualizm, decyduj się na niebanalne rozwiązania stylizacyjne. Mieszaj kratkę z paskami, kwiaty z grochami, wybieraj kontrastowe wzory, ciekawe  dodatki,  oryginalne  torebki,  kolorowe  buty.  Noś fuksję, fiolet, bordo oraz kontrastuj żywe kolory.

DBAJ O POZYTYWNY WIZERUNEK MARKI

Musisz mieć świadomość, że wizerunek jest sprawą płynną, zmienną, od nas niezależną, gdyż kształtują go ludzie na podstawie własnych odczuć, opinii, poglądów. Nie wystarczy więc, że raz zadbasz o uznanie otoczenia, trzeba to robić nieustannie. Nie wystarczy też, że do pracy będziesz ubierać się stosownie; w czasie wolnym też musi tak być.

Dbałość o wizerunek niesie za sobą wiele korzyści: wzmacnia naszą pewność siebie, wpływa pozytywnie na atrakcyjność osobistą, poprawia relacje z otoczeniem, zwiększa możliwość awansu i w konsekwencji prowadzi do osiągnięcia sukcesu zawodowego, czego wszystkim nam bardzo życzę!

 

Karolina Kaca -

stylistka, kolorystka, ekspert ds. wizerunku panny młodej


Następny artykuł