Psychologia kolorów. Jak świadomie korzystać z języka barw?

Zastanawiałaś się kiedyś nad znaczeniem kolorów w modzie, reklamie, designie? Z jakiego powodu w logach firm z branży beauty tak często pojawia się fuksja, a bankowość i finanse kojarzą nam się z granatem? Dlaczego kolor pomarańczowy wykorzystywany jest do leczenia osób chorych na depresję, a fiolet przywodzi na myśl ubiór kapłanów?

Może Cię zaskoczę, ale barwy (oprócz tego, że dodają nam energii) są nośnikiem bardzo wielu znaczeń. Wpływają na nasze samopoczucie, stan psychiczny i fizyczny oraz mają bezpośredni wpływ na to, jak odbiera nas otoczenie. Wybierane przez nas kolory wysyłają komunikat o naszych preferencjach, uczuciach, osobowości. Inaczej ubiorą się ekstrawertycy, którzy będą swą otwartość i energiczność akcentować intensywnymi barwami, a zgoła inaczej introwertycy lubujący się w delikatnych pastelach. Kolory mogą ułatwić nam kontakt z otoczeniem, np. zdobyć upragniony awans lub wręcz odwrotnie - skutecznie go utrudnić. Przejdźmy więc do psychologii poszczególnych barw, dzięki temu dowiesz się, jak wywierać oczekiwane wrażenie i kreować profesjonalny wizerunek. 

CZERWONY

Zacznijmy analizę od mojego ulubionego (odkąd sięgam pamięcią) koloru czerwonego. To bardzo wyrazista, mocna barwa, niosąca za sobą dwojaki ładunek energetyczny. Z jednej strony dodaje energii, siły i odwagi, dlatego polecana jest osobom na wyższych stanowiskach chcących wzbudzić respekt lub zdobyć autorytet. Z drugiej zaś, może wywoływać podenerwowanie i kojarzyć się z agresją, ponieważ podnosi ciśnienie krwi. Czerwony symbolizuje więc władzę, przedsiębiorczość, pewność siebie, namiętność, seksualność. Nie wybieraj tego koloru, kiedy udajesz się na rozmowę kwalifikacyjną lub chcesz negocjować podwyżkę z szefem - możesz zostać odebrana jako osoba arogancka lub zbyt pewna siebie. Czerwieni przy twarzy nie powinny również nosić osoby posiadające problem z naczynkami.  W stylizacjach możesz łączyć ten kolor na kilka sposobów: klasycznie (z czernią lub szarością), modowo (z fuksją, pomarańczem, zielenią) lub subtelnie/kobieco (z jasnym różem i beżem).

POMARAŃCZOWY

Pomarańczowy symbolizuje witalność i optymizm, a osoby wybierające tę barwę uznawane są za energiczne, radosne i dobrze zorganizowane. Łączy w sobie cechy dwóch kolorów - moc czerwonej i radość żółtej barwy. Pozytywny wpływ pomarańczowego na organizm człowieka jest tak duży, że używa się go w leczeniu depresji. Unikaj tego koloru, gdy jesteś na diecie odchudzającej, ponieważ wzmaga łaknienie.

CZARNY

W naszej kulturze, czerń jest kolorem żałoby, smutku, powagi. Osoba ubrana na czarno wydaje się niedostępna, buduje dystans, ale jednocześnie wzbudza autorytet. Kolor ten z jednej strony kojarzy się z tajemnicą, a z drugiej z klasyczną elegancją i prestiżem. Czerń zarezerwowana jest na szczególne okazje, w biznesie nosi się ją po godzinie siedemnastej. Unikaj tego koloru, jeśli jesteś zmęczona, chora lub masz widoczne zmarszczki na twarzy. Nie polecam Ci go również, jeżeli nie ma go w Twojej palecie kolorystycznej, będziesz wówczas wyglądać zbyt blado. W stylizacjach czerń łączy się prawie ze wszystkimi kolorami, poza brązem i śliwkowym fioletem. I na koniec puenta. Czerń nie wyszczupla i na dodatek obrysowuje gabaryty sylwetki, lepszy efekt uzyskasz ubierając się w inny kolorystyczny total look.

BIAŁY

Jest kolorem kojarzącym się z niewinnością, młodością, delikatnością i czystością. Zwiastuje początek jakiegoś etapu w życiu, czegoś nowego, kojarzy się ze świętowaniem, uroczystościami. Osoba ubrana w biel staje się bardziej przystępna oraz wzbudza zaufanie. Ten kolor rozświetla dodatkowo skórę, robi lifting twarzy, odmładza, niweluje zmarszczki. Pamiętaj jednak, aby dobierać rodzaj bieli do odcienia Twoich zębów.

ŻÓŁTY

Symbolizuje energię, działanie, życie i radość. Polecany jest osobom, które chcą zostać zauważone, nawiązać przyjacielskie kontakty z otoczeniem lub rozwiązać konflikt w przyjaznej atmosferze. Kolor żółty najszybciej dociera do mózgu, jest najbardziej widoczny, dlatego w nadmiarze może irytować. Nie zakładaj tej barwy przy twarzy, jeśli masz sińce pod oczami, ponieważ wybija niebieski koloryt cery. W stylizacjach, żółty wygląda stylowo w połączeniu z szarością, granatem lub fuksją.

ZIELONY

Jest kolorem spokoju, harmonii, kojarzy się z naturą. Jeśli lubisz zieleń, to z pewnością jesteś osobą, która szuka równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Ten kolor nie nadaje się na spotkania biznesowe, ale świetnie się sprawdzi na mniej formalnych eventach w plenerze, wówczas będziesz działać na otoczenie relaksująco.

BEŻOWY I SZARY

Te dwa kolory są neutralne, nie budzą tyle emocji, co pozostałe barwy. Szarość i beż pozwala wtopić się w tłum, dlatego najczęściej wybierają je osoby skryte, zamknięte w sobie. Stanowią doskonałą bazę pod wszystkie ubrania. W stylizacjach łącz z dodatkami w mocniejszych kolorach.

NIEBIESKI I GRANATOWY

O ile kolor błękitny kojarzy nam się z ulotnością, żywiołem wody i nieba, to granat przywodzi na myśl szkolne uniformy, dyscyplinę. Wybierając jasnoniebieskie ubrania, jesteś odbierana jako osoba pomysłowa, uczuciowa i pełna wyobraźni. Jeżeli wybierasz się na rozmowę kwalifikacyjną w branży kreatywnej, postaw na błękitne ubranie, zaś jeśli przed Tobą ważny egzamin lub biznesowe spotkanie, wybierz granat. Kolor granatowy wzbudza zaufanie, wydajemy się bardziej kompetentni i rzetelni.

BRĄZOWY

To barwa przystępności, bezpieczeństwa, uczciwości. Jeśli jesteś ubrana w brąz uchodzisz za łagodną, oddaną, ale i przewidywalną osobę. Nie nadaje się na spotkania biznesowe (poza gorzką czekoladą), ponieważ kojarzy się z ubóstwem. Ten kolor bardzo postarza, więc nie powinny go nosić osoby posiadające widoczne zmarszczki. W stylizacjach dobrze wygląda w połączeniu z niebieskim, turkusem, różem, fuksją, żółtym. Pamiętaj, aby nie łączyć brązu z czernią.

RÓŻOWY

Jasnoróżowy odbierany jest jako kolor wrażliwości, uczuciowości, ufności. Jeśli lubisz tę barwę, możesz być postrzegana jako mało poważna osoba, infantylna, a nawet dziecinna. Nie noś różu na spotkania biznesowe - chyba, że połączysz go z szarą marynarką.

FIOLETOWY

Symbolizuje duchowość, autorytet oraz wysoki status: społeczny i materialny. Jeśli lubisz fioletowy, z pewnością jesteś osobą, która słucha swojego wewnętrznego "ja", żyje w zgodzie ze sobą, słucha intuicji. Polecany jest na specjalne okazje, ponieważ dzięki niemu będziesz wyglądać nieco ważniej, zrobisz wrażenie. Unikaj fioletu, gdy będziesz prowadzić szkolenie, konsultacje, gdyż może powodować dystans.

Mam nadzieję, że dzięki wiedzy, którą przekazałam Ci w tym artykule, będziesz bardziej świadomie korzystać z języka kolorów i tym samym, szybciej osiągniesz zamierzone cele!:)

Karolina Kaca -

stylistka, kolorystka, ekspert ds. wizerunku panny młodej