Jakich nowych kompetencji szefowa taka jak Ty potrzebuje dziś najbardziej?

-Wreszcie mam fajnego szefa - opowiada mi menedżer z 15-letnim doświadczeniem pracy w korporacjach.

-Ooo, ucieszyłam się i zapytałam z zaciekawieniem. – A co takiego robi?

-Nic specjalnego. Po prostu nie jest Polakiem…

To niestety nie jest wesoły żart z branży HR.  Oczywiście, zawsze można powiedzieć, że to pojedyncza sytuacja, ale na potrzeby tego artykułu pozwalam sobie użyć tego przykładu, by trochę zastanowić się nad tym, jak Ty jesteś odbierana, postrzegana jako szefowa. Jakie kompetencje są niezbędne, by być skutecznym szefem? Podzielę się z Tobą moim coachingowym ćwiczeniem dla szefów. Jako praktyk biznesu i coach menedżerski, stawiam na 5 kluczowych cech i wartości, które budują rzeczywiście skuteczny styl zarządzania. Posada szefa to suma wielu zmiennych: charakteru, talentów i osobistego potencjału, a także umiejętności i doświadczenia.

Twoja Piątka Menedżerska

Moja Piątka Menedżerska, czyli taki zbiór cech i obszarów, w których dobry menedżer może się sprawdzić bądź też te, którymi potrzebuje się zająć.  To jest moje subiektywne podejście, dzielę się nim z Tobą, i namawiam, żebyś Ty przygotowała swoją Piątkę.

  1. „Ogarnięte” własne ja, czyli osobowość sama w sobie, ze sobą i dla siebie. Znasz siebie, swoje mocne i słabe strony; wiesz, jak przejawiają się one w biznesie. Po prostu wiesz, czym grasz.
  2. Komunikowanie się z innymi na poziomie "high level", czyli i asertywność, i delegowanie, i odmawianie, i udzielanie informacji zwrotnych, i wyznaczanie celów- oj, komunikowanie to szeroki obszar. Warto poświęcić mu więcej uwagi w osobnym artykule - Jej Wysokość Komunikacja – o tym, jak skuteczniej rozmawiać w pracy
  3. Lubi i szanuje ludzi,  rozumie ich, zna się na psychologii, ma swoją intuicję, zaufanie do siebie i empatię, która pomaga a nie przeszkadza w zarządzaniu.
  4. Umie patrzeć i decydować z dystansu, lotu ptaka, z pespektywy dużego obrazka - na projekt, firmę, cele.
  5. Skutecznie kreuje plany, wizje, rozwiązania i potrafi przekonać do nich innych.

A Twoja Piątka? Napisz swoje pięć punktów, a może sobie narysuj Twoje pięć obszarów, które Twoim zdaniem należą do Ciebie jako menedżera, szefa czy lidera. Określ procentowo, na ile w Twoim odczuciu jesteś zadowolona ze swojej realizacji. Skala należy do Ciebie. Może być obrazkowa, procentowa, liczbowa. Sama określ, na ile czujesz, że dany obszar daje Ci satysfakcję z własnej mocy, kompetencji, umiejętności.

Dodatkowe zadanie brzmi: czego jeszcze potrzebujesz się nauczyć? W jakim obszarze potrzebujesz wsparcia? Może po ostatnim spotkaniu z zarządem pojawiły się nowe oczekiwania, nowe wizje i nagle uświadamiasz sobie, że Twoim menedżerowie nie są tak odważni czy innowacyjni, by realizować je razem z Tobą. Może do myślenia da Ci ostatnie zebranie, kiedy pracownicy po raz kolejny nie wypełnili swoich obowiązków związanych z nowym produktem i po raz kolejny nie było winnych tej sytuacji.

Przyjrzyj się sytuacjom kryzysowym w swoim zespole, zastanów się z czym do Ciebie przychodzą pracownicy, z jaką skalą problemów się zmierzasz, a wszystko to może być super podpowiedzią dla Ciebie - jaki kierunek rozwoju wybrać dla siebie. Może innowacyjne myślenie w biznesie? A może potrzebujesz nauczyć się modeli biznesowych? Asertywność czy zarządzanie sobą w czasie? W jakich aspektach potrzebujesz wzmocnić swoje kompetencje menedżerskie?

Po co ten rozwój?

Bo wierzę, że tylko Twoja wiedza połączona z świadomym zbieraniem doświadczeń menedżerskich uratuje Cię od pułapek, uchroni przed ostatecznymi porażkami, pozwoli uniknąć bolesnych biznesowych błędów. Ze smutkiem obserwuję powszechny brak w Polsce szacunku dla pracy szefa, menedżera, trochę lekceważenie, trochę niedowierzanie, taki wręcz społeczny brak zaufania.

Z czego to wynika? Wielowymiarowych przyczyn jest wiele i nie będę się nimi dziś zajmować. Dziś pragnę Cię zainspirować, po to byś uważniej przyjrzała się  swoim potrzebom rozwoju. Bo to Ciebie czeka wyzwanie, jakim są nowe pokolenia młodych ludzi, nowe wyzwania zarządzania, ale też te wyzwania rynkowe, biznesowe. Sama wiesz, lekcją może być każde zebranie, każdy wysłuchany podcast i każdy rozwiązany konflikt pomiędzy Twoimi pracownikami. To każde Twoje wystąpienie na konferencji. Obrona projektu na zarządzie. Tak naprawdę codziennie się uczysz. Namawiam Cię do świadomego, służącego Ci i Twoim kompetencjom rozwoju kompetencji menedżerskich.

Ty decydujesz, czy warto.

Monika Chodyra

kobieta z pasją do życia i rozwoju. Współautorka książki „Energia Kobiet”. Doświadczony coach, trener i menedżer.

Specjalizacja: coaching menedżerski. 

www.coachdlabiznesu.pl