Jakość i oryginalny Design? Sprawdź, czy jesteś świadomą klientką!

0

Jestem trudnym klientem. A może po prostu świadomym?

Sama będąc projektantką, kostiumografem i mając w swoim portfolio pracę dla domu mody, wiem jak wygląda od kulis świat produkcji w branży mody. Mało tam blichtru, więcej wykalkulowanego biznesu. Szukanie drogi na skróty i taniej siły roboczej kosztem jakości i zanieczyszczenia środowiska to domena fast fashion.

To nie oznacza, że wszystkie sieciówki są złe, problem jest o wiele bardziej złożony i wielowarstwowy. (Chętnych odsyłam do dokumentów The True Cost i Toxic Clothes). Jednakże zaskakująco tanie ubrania mają swoją cenę. I to o wiele większą, niż ta na metce. Kto więc płaci największą cenę za nasze modne ubrania? My wszyscy, nasze środowisko, nasza planeta.

https://www.kickstarter.com/projects/truecost/the-true-cost

Moda jest drugą na świecie branżą najbardziej zanieczyszczającą środowisko naturalne. To często zły wpływ nieuregulowanej produkcji z krajów z tanią siłą roboczą, do których przenoszą się duże brandy z masowymi zamówieniami. Wszyscy jesteśmy konsumentami. Kochamy ubrania, sposób jaki się w nich czujemy, wyrażamy siebie i  komunikujemy ze światem.  Ale czy kupowanie ubrań w dzisiejszych czasach może opierać się tylko na przesłankach estetycznych? Niezmiernie istotne jest świadome dokonywanie zakupów. Każdy z nas może mieć wpływ na środowisko poprzez wybory jakich codziennie dokonuje.

Przyznaję, że zawsze sprawdzam, co oprócz loga kryje się pod metką, w jakim kraju jest produkowane i jaki jest skład materiału. Staram się dowiedzieć więcej o moich ulubionych markach, czy odpowiedzialnie podchodzą do produkcji, jak pozbywają się resztek, czy tworzą w zgodzie z „sustainable fashion”.

Pewnie wydaje ci się, że Twój wkład jest nieznaczący, że aby żyć w świadomy i przyjazny dla środowiska sposób trzeba się jakoś wyjątkowo namęczyć. Zacznij tu, gdzie jesteś. Niech Odpowiedzialna moda, będzie oczywista dla każdego z Nas.

Coraz więcej marek i projektantów działa zgodnie z zasadami ekologii i zrównoważonego rozwoju . Niedawno dom mody Fendi, słynący z wykorzystywania naturalnych futer w swoich kolekcjach, przeszedł na stronę fur free. I skoro noszenie futer jest już jawnym obciachem, dlaczego nie jest nim brak świadomości co na siebie wkładamy?

Co nam mówi metka Made in Poland?

Przede wszystkim jakość i unikatowość. Gwarancja, że dany produkt się nie powtórzy.  Istotny jest proces powstawania projektu. Jego pierwszy szkic, czas dojrzewania na który wpływa doświadczenie i inspiracje. Ważny jest konstrukcja, dobór najlepszej tkaniny, kolorystyki, jakości nici, doboru zapięć i wykończenie. Dodatki wdrażane w kreację są często zdobione ręczne. Wielogodzinna praca, która przekłada się w połączeniu z całością  na unikatowość produktu.

Projektantka mody, właścicielka marki „Zawtra”, finalistka konkursu „Złota Nitka”

Zostaw komentarz


CAPTCHA Image
Reload Image